Caută o curte mare cu iaz pe mijloc

Creaţia de grup „Team bulding la Brașov” suna cam aşa :

Scoate-ţi capul din detalii, priveşte pădurea
E atât de crudă pădurea
Şi atât de aproape pădurea
15 minute si gata pădurea
Un lux in mijlocul naturii
Ia autobuzul Codreanu şi coboară la prima
(Ghiceşte !)
Cotitură ?
Serpentină ?
Benzinărie ?
Cazare la Brasov?
Caută o curte mare cu iaz pe mijloc
Şi cu păstrăvi
Zâmbeşte, îţi voi zâmbi la prima vedere cu slană şi cu ceapă
Priveşte-mă din ochi în ochi, simte-mi natura
Învaţă de la stejar, există în ramurile lui
O lecţie de eternitate
Împroaşcă-mă încet-încet cu puţin din tine
Până când vei deveni puţin câte puţin
Câte un pic din mine
Din dorinţa evenimentelor perfecte
Evadează timp de un weekend
Cât o eternitate la „3 Stejari”
Respiră, trăieşte, priveşte
Cand te saturi – sau poate doar „că trebuie să te saturi”
Ia cursa Codreanu înapoi spre centru
Pe Republicii în sus, până în curtea pietruită
Priveşte Biserica şi imaginează-ţi-o albă
Şi numai intr-un capăt
De stradă?
De cale?
De timp?
(Ghiceşte !)
Pe „După ziduri”
Strecoară-te printre alţii,
Imaginează-te Sfoară şi apoi
Regăseşte-te puţin în alţii
În piaţa mare, lângă fostul sfat
Apoi ia-o de la capăt
Până-n Schei şi-napoi în Prund
Şi-ntr-un capăt de cale
De stradă
De timp
(Ghiceşte !)
Acoperă-te puţin cu piatră cubică
Ascultă-ţi paşii şi taci …

Această prezentare necesită JavaScript.

(Sursa fotografii : arhiva personală)

Lucrurile începuseră într-o vineri pe lângă „Dâmbu’ Morii” şi se terminaseră sâmbătă după amiază pe la cinci. Urcaseră la „7 scări”, tremuraseră împreună de atâta frumos, se fotografiaseră din treaptă în treaptă, apoi urcaseră la Peştera de Gheaţă şi numai apoi îşi luaseră la revedere. De la decor. De la gazde. De la stejari. 3 Stejari.

Stejarii

Protagoniştii :

  • Brigada anti-crimă numărul 2 din cadrul Politiei Brasov cu sediul pe fosta „Tânăra Gardă” undeva pe la mijloc : Haralamb Neagu,Stănică, Mihăiţă, Sanda, Virgi, Comandantul şi tot restul până la zece
  • Camelia secretara
  • Directorii :  doamna Mădălina şi domnul Rusu
  • Coach-ul : Tamara Păstrăv
  • Povestitorul

Decorul :

  • fain de tot, undeva la munte în Ardeal

Scopul :

  • Vederea de ansamblu
  • Evadarea din cercul propriu cu ajutorul celorlalţi

Pe scurt, „evenimentul” s-ar fi putut rezuma într-un fel sau altul dar cine să fi avut puterea de a-l rezuma?

Haralamb Neagu era un om atent la detalii. Îi plăcea să numere picurii de ploaie scurşi pe geamul murdar al autobuzului numărul 4, înspre Gară. Îi plăcea să numere oamenii din staţia de la Patria. Sau să ordoneze în ordine crescătoare nuanţele de gri ale Braşovului toamna. Haralamb Neagu observase în ultimul timp o atracţie neaşteptate a oamenilor pentru gri şi ploaie.

Haralamb Neagu ajunsese în Gară mult prea devreme. Privise porumbeii pierduţi printre oameni, privise oamenii pierduţi printre gânduri, îşi cumpărase un ziar, trase un loz. Pierduse. Apoi se întâlnise cu Stănică, Mihăiţă, Sanda şi toţi ceilalţi. Virgi ajunsese ca de obicei ultimul. Aşa era Virgi, mereu pe ultima sută de metri. Explicaţii avea Virgi întotdeauna. Ba că-i fătase pisica, ba că se jucase fata cu ceasul, ba că uitase. Virgi uita atunci când nu exista altă explicaţie valabilă.

Cursa plecase la fix. Opt fix. Un autobuz galben cu multe scaune gri. Pe DN1 se circula fluid. La Timişul de Jos vremea era bună. Acoperită dar bună. Coborâseră toţi şi merseseră puţin cât să se dezmorţească. Admiraseră, mirosiseră, observaseră. Mirosea a verde. A pădure. După o curbă, câţiva stejari seculari. Falnici. Verzi. Sanda făcuse o poză cu stejarii „sunt atât de la locul lor aici”, Mihăiţă îi dăduse dreptate şi făcuse şi el o poză „să le-o arăt copiilor, să înveţe şi ei ce-i eternitatea”. Virgi îi privise tăcut, fumând. Virgi fuma mult. Încercase să se lase la cererea soţiei, la rugăminţile prietenilor la sfatul mamei soacre. Nu reuşise. Pur şi simplu nu putea, îi stătea ţigara agăţată de degete precum tastele. Virgi era un solitar, un neînţeles solitar. Cel puţin aşa-i plăcea lui să-şi spună.Când terminaseră cu pozele intraseră într-o curte mare şi verde înconjurată de un gard de lemn maro. Admiraseră iazul cu păstrăvi din mijloc şi-i făcuseră cu mâna lui „domnu” Rusu” .

tur-virtual-hotel-complex-turistic-stejarii-brasov-011-250x250

(Sursa foto : site 3 Stejari)

El şi cu doamna Mădălina, veniseră într-o joi pe la patru la secţie şi vorbiseră cu Comandantul. Îşi vorbiseră ei ce-şi vorbiseră, serviseră o cafea mică şi tare – aşa-i plăcea lu Camelia secretara s-o prepare „mică şi tare, să-şi amintească lumea de mine” – şi apoi bătuseră palma. „O să facem un seminar la pădure” le spusese Comandantul a doua zi şi apoi trântise uşa „fără să vrea” în stilul lui caracteristic. Grăbit. Le explicase puţin mai târziu, unde şi de ce. Comandantul, un om la vreo cinzeci de ani bine plimbaţi, nu era omul detaliilor. El „încadra” şi decidea. Detaliile le lăsa pentru alţii. Comandantul considera că uneori prea multe detalii strică. Îngroapă. „Te fac să treci cu vederea ansamblul”. Comandantul putea cita cu uşurinţă „afacerea Pioneza , crima aceea scârboasă fără circumstanţe atenuante. Se înecaseră cu toţii în detalii de ignoraseră „ansamblul” : poziţia suspectă a cadavrului. Sau şi mai „strigător la cer” cazul „Milogu”. Dar asta ar merita o poveste dedicată.

Erau acum strânşi cu toţii în „sala mare” la „3 Stejari”. O sală cât pentru 160 de persoane alese pe mustaţă. Ei erau zece, cu Comandant cu tot. Domnu’ director Rusu îi cinstise de „bun venit” ca-n Ardeal, o pălincă şi-o bucată de slană tăiată fin, cu ceapă roşie şi voie bună. Le împărţise apoi camerele – 5 din cele 14 camere duble şi spaţioase cu draperie asortată – şi-i invitase „la o cafea” pe terasa interioară lângă iazul cu păstrăvi.

tur-virtual-hotel-complex-turistic-stejarii-brasov-021-250x250

(Sursa foto : site 3 Stejari)

Pe la zece sosise „coach-ul”.

Tamara Păstrăv era o femeie cu experienţă şi caracter. Muncea cu oameni şi pentru oameni.Învăţase să le identifice pasiunile şi să pună degetul pe rana. Cu unghie cu tot, pe defecte. Comandantul o sunase într-o luni, pe la cinci. Îi explicase ce şi cum şi o întrebase dacă ar putea. Ea putea, cum să nu poată. Îi explicase ce şi cum şi întrebase cam când. Se puseseră de acord pentru vineri la zece, la vilă, lângă Braşov. 15 km de centru, imediat după curbă la dreapta. „Acolo unde era odată o pădure de stejari” i se spusese şi ea notase totul să nu se piardă. Nu se pierduse.

Acum stătea şi privea oamenii. Zece cu Comandant cu tot. Oameni de teren obişnuiţi cu detaliile. Mult prea obişnuiţi cu detaliile. Venise pregătită . Zece tablouri pentru zece oameni într-o sală mare cu mochetă roşie şi scaune cu spătar. Îi rugase să se prezinte, se prezentaseră. Spusese şi ea pe scurt despre ea, despre scopul „celor două zile pe care le vom petrece împreună”. Despre importanţa coeziunii unui grup. Despre masa de prânz servită la restaurantul „Stejarii”. Haralamb Neagu o întrebase de meniu, ea nu ştia meniul, îl rugase să „iasă să vadă, să spună la toţi”. Haralamb Neagu ieşise, întrebase, obţinuse dar decisese să „păstreze suspensul până la ora două”.

tur-virtual-hotel-complex-turistic-stejarii-brasov-185-250x250

(Sursa foto : site 3 Stejari)

Apoi Tamara Păstrăv îi rugase să se aşeze cât mai confortabil, să-şi aleagă un tablou şi apoi să „fie drăguţi să iasă unul câte unul în faţă” şi să spună ce cred, ce anume le transmite tabloul.

Virgi ieşise primul în faţă, se aşezase lângă televizorul ăla mare şi negru şi descrisese tabloul „în felul” lui. „Era vorba”, spunea el, „era vorba despre o femeie bolnavă, la prima vedere nevinovată. Nu existau asocieri implicite. Nu există motiv evident„. Singura certitudine la care putuse ajunge Virgi era că femeia nu mai avea zile multe. Tamara Păstrăv îi mulţumise şi îl rugase să spună numele pictorului. Virgi se fâstâcise, se înroşise, şi într-un final recunoscuse : nu reţinuse nici un nume (*). Tamara Păstrăv îl rugase apoi să indice culoarea predominantă, „culoarea aceea care-ţi reţine privirea”. Lui Virgi nu-i reţinuseră atenţia decât detaliile. Detaliile acelea legate de meserie.

Urmase apoi Mihăiţă cu un Goya transformat în război de gang, Sanda cu un Monet asociat unei sinucideri suspecte şi Haralamb Neagu cu un Toulouse-Lautrec la originea unei crime ciudate : trei prostituate şi un canal.

Nici unul nu reţinuse culoarea dominantă.

Tamara Păstrăv le explicase apoi că uneori prea multe detalii strică, îi povăţuise să „mai ridice ochii din când în când din anchetele lor”. „Să privească la alţii, ochii celorlalţi spun atâta de mult”. Apoi îi invitase la masă. O sală mare, două mese rotunde „numai pentru ei”, un cadru intim, călduros. Analizaseră situaţiile concrete în jurul unui rulou de ciuperci proaspete şi ierburi aromate, apreciaseră apoi pe îndelete un somon în crustă de migdale şi terminaseră cu o felie de tort de casă.

După amiază fusese dedicată „creaţiei de grup” iar rezultatul fusese mai mult decât mulţumitor.

Acest articol a fost scris pentru SpringSuperBlog 2015

(*)Woman Rocking a Cradle Van Gogh

Anunțuri

11 gânduri despre &8222;Caută o curte mare cu iaz pe mijloc&8221;

  1. Minunat loc si minunat articol. Toate personajele acelea si pozitionarea lor in spatiu si timp … Ti-au reusit cu brio. Succes !!

    1. Mi-am propus sa profit de SuperBlog sa exersez un alt stil fata de cel obisnuit. Un stil mai „abordabil” construit in jurul personajelor. Stilul-poveste. Multumesc!

      1. Ti-a iesit de minune. Ar fi o idee sa continui povestile „scotandu-le” din contextul concursului.

  2. Am fost teleportata de textul tau. Acolo. Acum. Cu autobuzul. Parca am simtit gustul slanei si a cepei rosii. Parca il si vad pe domnul Rusu si doamana Madalina. Adica ii imaginez. M-ai facut curioasa, cand voi avea ocazia ma voi opri sa vad cu ochii mei.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s