Să priveşti marea şi să-i simţi sarea

Uneori există răgaz în clădirea aceea cu pereţi de sticlă. Ne strângem toţi în faţa intrării şi vorbim una, alta. Există zile cu tematică şi zile fără tematică.

Azi am vorbit despre diverse locuri din lume şi despre mare.

Anei îi place marea, lui Petru muntele iar Mircea încă ezită. Eu zic că-mi place acolo unde se crează comunicare, unde există momentul acela de evadare din cotidian. Acolo unde dispar frontierele şi prejudecăţile şi apare curiozitatea. Descoperirea.
Călătoresc mult. În fiecare lună îmi iau bocceluţa şi plec. Ba în Africa, ba în Orientul Mijlociu, mai nou în Europa. Ceea ce caut nu este o rânduire prealabilă a firului de iarbă la dungă trasată pe astfalt, nici acea aliniere a creierelor după o direcţie impusă. Ceea ce caut sunt experienţele umane, deschiderea aceea către ceilalţi, marea necunoscută care uneori ne desparte şi alteori ne apropie.

Ana mă priveşte lung, înţelege. Petru caută ceva pe net iar Mircea visează. Oi fi reuşit să transmit ceva? Scot telefonul, caut o fotografie relevantă şi le-o prezint drept semnificativă a ceea ce mă defineşte: ţărmul, marea, ţărmul de la capătul marii. Încerc mereu să văd dincolo de ţărm. Există ceea ce se vede şi mai există ceea ce se simte.

marea moarta

Să priveşti marea. Să fii dincolo de ea, pe ţărmul Israelului. Să ţi se facă pielea sare şi sarea să se depună straturi-straturi. Să-ţi spui că, iată, ai ajuns să vezi în sfârşit marea.

În zare, o pluta din zece oameni, în stânga un băiat cu un furtun negru din care curge apă dulce. Oamenii ies plini de sare din mare, el îi curăţă de sare. Doare pielea de la atâta sare şi ochii lăcrimează şi toate rănile prind viaţă de la atâta sare.

Să priveşti marea şi să-i simţi sarea. Sarea ca ţărmul … Ca valurile … Ca pietrele…

E prea sare şi prea cald, usturătoare senzaţie. În dreapta un ponton, în stânga trei şezlonguri. Peste un şezlong un ziar. În spatele ziarului, marea. Priveşti doar pozele şi-ţi imaginezi textul. Scrie într-o limba ciudată: fapte, oameni, atentate.

Şoferul îmi spusese că-n 35 JOD totul e inclus : masă, marea şi prosopul. În crezusem pe cuvânt şi îi spusesem că ador marea. Marea aceea extrem de sărată. Era cald, deja prea cald. Din şosea se cobora mult, vreo 50 de scări până la vestiare. Nişte vestiare cioplite în piatră, răcoroase, nişte duşuri pe o pardoseală de piatră, prosoape albe, oferite.De la vestiare se mai coborau încă vreo 50 de scări până la piscină şi de acolo încă puţin până la mare.

Să priveşti marea şi să uiţi de toate. În faţa şezlongului, o piatră îmbrăcată în sare, dincolo de piatră, alte pietre, dincolo de pietre, marea. Lângă băiatul cu furtunul,o găleată cu nămol. E coadă la nămol. Oamenii cerşesc nămol. Nămolul acoperă feţe şi braţe şi genunchi Miroase a sărat şi miroase a mâl.

Să priveşti marea. Să fii dincolo de ea, pe ţărmul Israelului.

Când ajunsesem într-un sfârşit la mare mă aruncasem în ea. Pontonul era pus acolo ca să mă arunc direct în mare. Mi se spusese că-i sărată marea dar acolo, pe ponton, uitasem de tot. Se vedea Israelul la capătul marii. E atât de ciudat să existe capăt de mare. Sărisem de pe ponton şi încercasem să înot dar marea mă răsturnase. Mă mirase senzaţia de răsturnare. Mă frigeau ochii şi pielea şi băiatul cu furtunul îmi oferise un pahar cu apă dulce să-mi clătesc ochii.

Să priveşti marea. Să fii dincolo de ea, pe ţărmul Israelului. Să ţi se facă pielea sare şi sarea să se depună straturi-straturi. Să-ţi vină cheful de nămol şi să ceri băiatului cu furtunul un pic de nămol. Cât să-ţi acoperi genunchii. Să devii puţin neagră. Doar un pic.

Pe şezlongul din dreapta, o femeie îmbrăcată într-un trening negru. Lângă ea un bărbat în pantaloni scurţi. Bărbatul femeii în trening negru. El dezbrăcat, ea îmbrăcată. Este un fel de trening-pijama cu care femeia se aruncă în mare. Un trening-pijama- costum-de- baie. Marea o răstoarnă, femeia râde, femeia plânge, o pişcă ochii, o arde pielea, bărbatul cere furtunul băiatului cu furtunul şi spală sarea de pe femeia în trening. Numai el poate s-o spele.

Şoferul îmi spusese să profit cât vreau de mare. Ne dădusem întâlnire sus, la două. La unu mi se făcuse atât de cald, încât decisesem să las pontonul. Să las pietrele scufundate în sare în voia marii. Piscina cădea în mare, eu cădeam în piscină şi din piscina priveam marea. În zare, o pluta din zece oameni. În stânga un băiat cu un furtun negru cu apă dulce. Oamenii ieşeau plini de sare, el îi curătă de sare.

Se făcuse coadă la nămol de atâta sare.

Să priveşti marea. Să fii dincolo de ea, pe ţărmul Israelului. Să ţi se facă pielea sare şi sarea să se depună straturi-straturi. Să faci parte din mare. Din marea aceea de oameni, din coada la nămol, să te simţi puţin din fiecare. Să nu judeci marea, nici valurile, nici pietrele sau sarea . Să nu judeci treningul şi nici bărbatul , nici furtunul şi nici coada la nămol. Să exişti doar acolo, pe un ţărm dincolo de alt ţărm.

La două fix ajunsesem în capătul celor o sută de scări înfăşurată într-un prosop alb. Mă gândeam la femeia în treningul negru şi-mi era puţin ruşine.

Să nu-ţi fie ruşine, suntem atât de diferiţi şi e atât de bine ! (*)

Cam asta este marea mea. Ţărmul de dincolo de mare pe care încerc să-l văd în spatele valurilor. A pietrelor. A prejudecăţilor.

Între timp a început să plouă şi pauza s-a terminat. Uneori există răgaz în clădirea aceea cu pereţi de sticlă, alteori nu.

(*) Momondo a înţeles diversitatea şi o sărbătoreşte invitându-te la concursul „The DNA Journey,” unde putem câștiga kit-uri ADN și șansa de a vizita țările de unde ne tragem seva

Acest articol a fost scris pentru SpringSuperBlog 2017 – proba 16 – Momondo

Lasă un răspuns

