Spune-mi cu cine te însoțești, ca să-ți spun cine ești

Ce este un Influencer on line?

Un influencer on line (sau off line), este o căpetenie de trib care îi face pe ceilalți să îl urmeze din proprie inițiativă, fără a urmări un scop personal. Este acea persoană care are darul de a schimba idei și tendințe, de a starni curiozitatea prin puterea propriului exemplu, de a naște noi apartenențe.

Mi-a fost greu să ajung la o definiție satisfăcătoare. Ca să ajung la o definiție satisfăcătoare, a trebuit să ajung să înțeleg ce nu este un infleuencer. Să accept că influența lucrează în ambele sensuri. Să îmi aduc aminte de vremea când eram încă mică și părinții îmi spuneau să am grijă cu cine mă însoțesc. Să accept că pot învăța de la alții și că alții pot învăța de la mine. Să trăiesc, pe pielea mea, ambele ipostaze. Să am mare grijă la nuanțe și să nu mă las dusă de val.

woman holding man's hand while looking on scenery of building beside body of water during daytime
Sursa foto : Unsplash

Diferența dintre „on” si „off” este că, „on line”, totul este doar la un „click” distanță. Este mult mai simplu și, de aceea, mult mai periculos. Pentru că „on line”-ul nu este altceva decât o prelungire a ceea ce suntem și nu îndrăznim să arătăm. De aceea este mult mai ușor acolo. De aceea este mult mai periculos. Pentru că și cei mai timizi îndrăznesc. Pentru că și cei mai diabolici reușesc să se piardă printre cei mai timizi. Prin prisma celui ce influențează, influența este greu de dobândit. Pentru că aderarea la un principiu sau o valoare implică o compatibilitate la nivelul valorilor personale.

În viața reală există gesturile care trădează. Gesturile care spun mai mult decât o spun vorbele. În „on line” există doar imaginea percepută de cel care citește sau care ascultă. Spusele altora trecute prin mintea celor ce recepționează. De aceea, in „on line”, influența pozitivă este o artă. Desigur, pozitivul sau negativul sunt niște lucruri relative care țin de fiecare dintre noi.

De ce este așa de greu ?

Mă chinui de azi dimineață să dau o definiție influencer-ului on line. Inițial am vrut să scriu doar de bine. Odată cu scurgerea orelor, am realizat că ar fi o minciună dacă aș scrie doar de bine.

Spune-mi cu cine te însoțești, ca să-ți spun cine ești. La asta se rezumă totul. Poate ar fi fost mai ușor să spun ce nu este un influencer. Ar fi fost simplu să pot spune că influencer-ul on line este o persoană cu influență. Ar fi fost simplu și Vadim Cușnir ar fi fost mulțumit că nu trebuie să citească capitole întregi ca să ajungă la o concluzie. Ar fi fost bine și pentru mine, aș fi putut ieși la un grătar în fundul curții. Ar fi fost frumos, mult prea frumos ca să fie adevărat. Definiția influecerului on line e insă mult mai subtilă și ține de contextul și istoricul fiecărei persoane.

grayscale photo of person and dog holding hands
Sursa foto : Unsplash

În ceea ce mă privește, când eram mică, auzeam des vorbindu-se despre x sau despre y ca despre niște oameni cunoscuți în comunitate datorită relațiilor pe care le aveau. Datorită puterii pe care o exercitau asupra altora. Datorită influenței pe care o aveau asupra celorlați prin prisma poziției pe care o dețineau în societate. Era îndeajuns o vorbă aruncată de acești oameni la urechea cui trebuia, pentru ca cele mai complicate probleme să se rezolve. Aceștia erau oamenii cu influență.

Nici acum, zeci de ani după, expresia nu și-a pierdut din conotația negativă pe care o avea asupra mea la vremea respectivă. De aceea, în ceea ce mă privește, a fi „un om cu influență” nu este definiția corectă a unui influencer on line. Nuanța este fină și își găsește explicația în felul în care ceilalți se lasă influențați. Influența exercitată de influencer-ul on line nu ține de o obligativitate dictată de reguli. Chiar și cu această nuanță explicată, definiția nu este completă.

Opinion Maker : un om cu opinii la care ceilalți aderă din proprie initiativă

Primul influencer pe care l-am cunoscut, a fost mama. Avea o experiență de viață bogată, avea principii și avea opinii. Nu obliga pe nimeni să adere la ele, îi convingea doar prin puterea exemplului pe cei care rezonau cu ideea. Datorită ei, eu și toate prietenele mele, ne-am îndrăgostit de cărți. Dacă s-ar fi născut un pic mai târziu, mama și-ar fi putut face un blog de carte prin care ar fi putut convinge prin puterea ideilor. Ar fi fost unul dintre acei bloggeri cu influență.

După influencerul „mama” au urmat profesoara de franceză care mi-a stârnit curiozitatea și dorința de a vedea Parisul și de a cunoaște cultura franceză, profesorul de limba română datorită căruia am continuat să scriu, o vecină care a dat și a intrat la Automatica din Cluj, fapt care m-a determinat și pe mine să mă îndrept în acea direcție, mama, din nou ea, care m-a determinat să-mi schimb direcția și să dau în București. Nu, de fapt și de drept, schimbarea de direcție nu a fost o influență. Schimbarea de direcție a fost o mică manipulare. Ca să mă facă să renunț la ideea de a merge la Cluj, mama m-a dus la Cluj. Pe vremea aceea, puțin înainte de Revoluție, la Cluj toată lumea vorbea ungurește : la piață, la magazinul universal, la recepția hotelului. Pentru că nu vorbeam ungurește, nu am dat la Cluj. Dacă nu era mama care să mă ducă în direcția pe care o dorea ea, aș fi terminat Automatica din Cluj. Așa, mutată pe direcția care îi convenea mamei, am terminat Electronica din București.

influence painted black metal frame during daytime
Sursa foto : Unsplash

Diferența dintre influență și manipulare este una mica, la nivel de nuanță.

Nuanța este fină și își găsește explicația la nivelul scopului vizat. Un manipulator acționează asupra celorlați pentru a-și atinge propriul scop, un influencer pozitiv deschide căi pentru ca ceilalți să-și atingă scopul.

Opiniile nu sunt în totdeauna pozitive : influencerul poate fi un lider, un manipulator sau un sociopat

Să zicem că detești pantofii cu toc și totuși cumperi trei perechi cu toate că știi ca nu ii vei purta niciodată. Ai fost dus de val și ai aderat la valorile unui om la modă care te-a influențat. E mișto să fii odată cu trendul, e mai greu să realizezi ca te-ai lăsat dus de val. Și ăsta este unul din efectele influencer-ului.

„On line”, contează mult notorietatea. În realitate, omul la modă e doar un om la modă care e fix perpendicular pe valorile tale. De ce? Pentru că omul este un animal social. Ca să interacționeze într-un fel sau altul, oamenii s-au grupat în triburi, în găști, în comunități și și-au urmat căpeteniile. Șefi de trib sau de gașcă. Liderii. Acele persoane care indică direcția și îi fac și pe ceilalți să îi urmeze: din proprie inițiativă, datorită unor reguli în vigoare, sau prin manipulare.

Au trecut mulți ani de când am renunțat la Cluj, lumea s-a schimbat, viața s-a extins în mediul on line, ne-am prelungit și noi viețile în lumea virtuală, am devenit noi, peste noi, noi ce ascunși în spatele unor adrese Ip, modul de a deschide noi căi și a schimba direcții s-a extins și el, grupurile de oameni care adera la aceleași valori au căpătat și ele o versiune virtuală, comunitățile. Grupurile.

Primul articol pe care l-am scris pe rețelele sociale a fost acum zece ani pe un grup de pe LinkedIn. Ideea de baza era necesitatea unei infrastructuri de performanță în România .

Grupul se numea „Promovarea României” și fusese creat de mine cu scopul de promovare pe retele sociale a tradițiilor românești, de a transmite mai departe mândria de a fi român și de a promova lucruri și fapte care meritau știute și de alții. În decurs de o lună s-au strâns în grupul acela câteva sute de oameni care rezonau cu ideile și valorile susținute, acționau, interacționau, reacționau, construiau împreună. Ideile pe care le aveam și entuziasmul cu care le împărtășeam atrăgeau ca un magnet oameni cu idei similare. Asta să reprezinte oare noțiunea de influencer on line? Cred că asta și un pic mai mult.

text
ursa foto : Unsplash

A strânge în jurul tău, într-o comunitate, oameni care împărtășesc aceleași idei și valori este primul pas. Dar nu este suficient.

Un influencer on line (sau off line), este o căpetenie de trib care îi face pe ceilalți să te urmeze din proprie inițiativă, fără a urmări un scop personal. Este acea persoana care are darul de a schimba idei și tendințe, de a creea curiozitatea prin puterea propriului exemplu, de a naște o noi apartenențe.

Articol scris pentru Superlog 2020, proba AcademieVie.ro & TheMall.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s